Tijdens Museumnacht010 kijk je in Frank Taal galerie je ogen uit bij de duo-solotentoonstelling van Tom Woestenborghs en Florens Kool.

Beeldend kunstenaar Tom Woestenborghs gebruikt fotografisch beeld als basis voor collages. Uit kranten, tijdschriften, video’s en van internet verzamelt en archiveert hij beeld dat hij later gebruikt. Zijn werk lijkt fotografisch, maar in feite zijn het collages uit vele lagen plakplastic, tot wel twaalf lagen. Opgeleid als schilder stapte Woestenborghs over op plakplastic omdat dit materiaal een helderder effect heeft dan verf. Hij toont zijn collages als ‘schilderijen’ maar ook als lichtbakken.

Florens Kool gebruikt in zijn werk klassieke schildertechnieken en vaardigheden om alledaagse decors en voorwerpen te verbeelden en in een onverwachts perspectief te plaatsen. Hierbij brengt hij hedendaagse onderwerpen onder in uitgebalanceerde composities. Door het formaat en nauwgezetheid roept zijn werk een aandachtigheid bij je op. In een tijd waarin we herhaaldelijk geconfronteerd worden met snelle en sensationele impulsen en vaak op consumptie of vermaak gerichte indrukken, geeft Florens met zijn werk ruimte aan de minder sensationele aspecten van onze alledaagse omgeving.

Beeld: Nightraid uit Tom Woestenborghs solo: ‘Voor zo lang het duurt’

Frank Taal Galerie